De mooiste resultaten van een fotoshoot verdienen een plekje aan de muur. Er zijn echter veel meer mogelijkheden dan een rechtstreekse print op een canvas of alu-dibond. Wat dacht je van een "schilderij", of een spel met texturen ?
Interesse? Vraag ernaar aan het begin van je fotosessie!
Er bestaan wel honderd softwarepakketten waarmee je een foto met 1 knop kan omtoveren in een schilderij, maar de meeste effecten zijn nogal kitscherig of minstens heel "fake".
Wat maakt eigenlijk dat we iets "schilderachtig" vinden? Of welke effecten versterken de indruk dat iets een schilderij is?
Allereerst vertoont een schildering altijd minder detail dan een foto - tenzij je natuurlijk de hyper-realistische toer opgaat, maar als je vertrekt van een foto, dan wil je dat net niet ...
De foto die je gebruikt, is dan best ook niet te druk, of ontdaan van overbodige zaken op de achtergrond. Nu, dat geldt voor een heel groot deel van mijn portretten, vermits ik heel eenvoudige achtergronden gebruik en een voorkeur heb voor close-ups. Sommige beelden hebben van nature al een schilderachtige sfeer - de perfecte kandidaten dus om mee te experimenteren ... Ideaal is het natuurlijk als ik VOORAF al weet dat de klant een schilderij aan de muur wil, want dan kan ik daar rekening mee houden bij de keuze van licht, kleur en ... formaat!
Ook de kleuren zijn vaak anders : meer gesatureerd, soms warmer, in elkaar overvloeiend, of - bij aquarels - verzacht tot pasteltinten.
Penseelstreken variëren van stijl tot stijl, en hangen ook af van het onderwerp : grove streken voor kleding en achtergrond, en meer gedetailleerd in het gezicht. Dikke verflagen zonder overvloeiing voor een acryl-effect, en net omgekeerd bij een aquarel. De duurdere softwarepakketten laten je zelfs kiezen tussen de stijlen van beroemde kunstenaars als Klimt, Rembrandt en Van Gogh!
Schilderijen hebben vaak ook geen rechte rand,
wat ook bij een foto leuke resultaten geeft.
Die verflagen hebben trouwens nog een ander effect : textuur. Van dichtbij zie je niet alleen de dikte van de verf (tenminste, bij een goed softwarepakket), maar ook het reliëf van de "drager". Dat kan canvas zijn, maar ook aquarelpapier, linnen, zandsteen ... met of zonder extra "craquelure" (barstjes). En tot slot heeft ook het printen van het afgewerkte schilderij een grote invloed! Doe dat vooral niet op gewoon fotopapier, maar gebruik fine art textuurpapier, liefst in een behoorlijk groot formaat. Mijn nieuwe Canon Pro-1 printer gaat mogen werken!
Is het schilderij dan klaar?
Ja, maar 't hangt nog niet aan de muur ... een mooi dik passe-partout met fine art structuur en een klassiek kader maken dat je gelooft dat het "echt" is.
Hou je van deze texturen, maar niet zo van het gebrek aan detail van een schilderij? Dan kan je de texturen gebruiken op de foto, zonder schilderij-effect. Heel mooi op fine art papier! Combineer het ook eens met de tekst an het geboortekaartje?
Tot slot nog enkele voorbeelden van textuureffecten op zwangerschapsfoto's :
Interesse? Vraag ernaar aan het begin van je fotosessie!